יום שבת, 24 ביולי 2010

תערוכת בוגרים בבית ברל, 23/7/10

וולטר בנימין כתב על השעתוק בעידן המודרני, ואני הרגשתי ברב חדרי התערוכה בתוך רפרודוקציות מושטחות שאף אינן מחקות את האמנים הגדולים אלא בליל של חוסר אמירה, ומעט טכניקה.

השעתוק עליו דיבר וולטר, כיצירה בפני עצמה, לא דמה לשעתוק בחדרים השונים, אלא היה בתפיסתו, בדיוק ההיפך ממנו. ה"כמו" של הבוגרים לא ייצר אמירה בפני עצמו, לא היה מרגיז את אלו שאותם חיקה ואולי אפילו לא היה מעורר בם מחשבה.

ההרגשה בין חדר לחדר הייתה של שיממון מחשבתי. מבחינת טכניקה היו עבודות מרשימות ומלאות בטקסטורה שכמו דיברה מתוך היצירות, אך ברובד המחשבתי ואף יותר מכך ברובד הרגשי הייתה תחושה של ריק.

בחלק מהחדרים מצאנו חוט שני של סטודנטים שלמדו בקורסים זהים ופעלו מאותה משימה ממנה יצרו את עצמם, או את אמירתם האישית. רובם במדיה האהובה עליי במיוחד- הצילום, אותה יצירה בגללה החל וולטר את הגותו בדבר השינוי באומנות המודרנית.

חבר טוב העיר שהבעיה במדרשות לחינוך היא בהיותן מסה שלא משנה דבר, ואם אומנות אינה חתרנית וממלאת מקום של קונפורמיות אזי מה עתידה מלבד קיומה כשלעצמו?

והנה, בשני החדרים האחרונים חשנו כולנו התרוממות רוח, התעצבנו, לא הבנו, חשבנו, הרגשנו. פגשנו ביוצא הדופן.
שני החדרים הללו ועוד כמה יצירות פזורות נטעו בי תקווה של שינוי ושל אי דריכה במקום ורצון לרצות, את המדרשה, את האמנים- מורים שמלמדים את עצמם ופחות את הדרך.

ושיהיה לכולם בהצלחה.

8 תגובות:

  1. מה היה בשני החדרים האחרונים? האם תוכל להפנות אותנו אליהם?

    השבמחק
  2. אמרת הרבה אבל בעצם לא אמרת כלום מה זה שני החדרים האחרונים? של מי? ומאיזה צד התחלת את הסיור שלך, האחרון שלך יכול להיות הראשון שלי...

    השבמחק
  3. אתה מתכוון אמר הרבה אבל לא סיפק לך את המושא שאתה צריך בשביל להחליט "בעצמך" מה אתה חושב מבלי להרגיש שאולי זה לא נכון....ניחא

    השבמחק
  4. למדרשה כמקום מעגלי אין "חדרים אחרונים". ראוי שלאחר ביקורת כזאת לפחות תציג את שמות הסטודנטים או תתאר את העבודות כך שיהיה ניתן לקשר אותן ליוצרים. הייתי מצפה מביקורת כזאת "מלומדת" שמצטטת את וולטר בינימין, שלא תישאר כ"כ גבוהה וחסרת כל בסיס. מי אהבת? למה אהבת? מה היה שונה בין מה שאהבת לכל השאר? אחרת מה הטעם בביקורת בכלל? אז תגיד שהיה גרוע וזהו ואל תתפלצן עם וולטר בינימין.

    השבמחק
  5. מי אמר צודק, זה אולי מעניין ההקשרים שעשיתם בכתבה אבל צריך לתת רפרנס לדבר המסויים שדיברתם עליו בשביל לקשור אותן לביקורת. אם אתם רוצים שהקוראים יבינו גם למה התכוונתם

    השבמחק
  6. אז כל אידיוט נהייה מבקר אמנות, אם אין לך מושג באמנות ואתה לא יודע באיזה שדה אתה כותב ועל מה אתה מדבר, אולי עדיף שתמשיך לצלם ילדים במחנות פליטים.
    יפה להזכיר שם כמו בנימין. כדאי להכיר אותו לפני שמתייחסים לכתביו ולא רק להכיר כותרת של מאמר בודד שכן שעתוק אינו מתיחס לרפרודוקציה או לחיקוי של דבר. על דבר אחד ניתן לפרגן לכותב הבלוג הזה שכן סוףסוף פוסט שלו זוכה לתגובות, דפדפתי בבלוג ואף אחד לא טורח להגיב אפילו לכתביו. אז אולי זו גם נחמה, אם היית זקוק למעט תגובות שיראו שאתה קיים בעולם, אז הצלחת לעורר כמה אנשים בטיפשותך. ולפעמים השתיקה יפה ואם אינך מבין דברים אולי תשתוק, תחשוב רגע ותבין שאולי הבעיה אצלך, ושאם יש תחום שאין לך מושג בו יהיה נחמד לכולנו אם לא תכתוב עליו.

    השבמחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  8. אם אתם פונים אליי אז קודם כל אני בחורה
    וצריכים להיות ממש צרים כדי לא להבין את זה

    אח"כ- מותר לי לאהוב חלק ולא לאהוב חלקים אחרים וכך לכולם, וכיוון שהפוסט מייצג משהו רחב ולא מעביר ביקורת אישית מותר לי לא לתת רפרנס למה אהבתי ומה לא

    בנוגע לוולטר- קראתי את רב כתביו, ושעתוק הוא מושג עם הרבה פרשנויות

    תודה על התגובות.....

    השבמחק

פיקניק

פיקניק

פיקניק 2

פיקניק 2